úterý 22. května 2018

Ačokča


Loni jsem i já zatoužila ze zvědavosti po této podivné rostlině a sehnala jsem její ještě podivnější semena. Jednak to byla recese, jednak mne lákalo, že ačokča netrpí plísní ani jinými chorobami či škůdci. Tak proč to nevyzkoušet?


Musím potvrdit, že je to rostlina bezproblémová. Semena jsem sela 1.5. rovnou do půdy (podle rad od pana Stanislava, který na svých stránkách (zde) popsal a nafotil postup pěstování včetně receptů tak podrobně, že stejným popisem nebudu nosit dříví do lesa). V prvních týdnech jsem rostlinky pro jistotu chránila před plzáky, pak jsem je vyvedla po prutech na síť upevněnou na boku pergoly. Na to, aby nám ačokča vytvořila stěnu pro soukromí na terase, bych musela vyset více semen.  Dopřála jsem ji vyhnojenou půdu, a tak si vesele rostla, později její titěrné kvítky navštěvovala spousta různých opylovačů. Dost dlouho jsem vyhlížela plody, ale dočkala jsem se a postupně jich bylo docela dost, sklízela jsem do podzimu. 


Mladé, asi 2,5 cm dlouhé sytě zelené syrové paprikookurky chutnaly jako svěží paprikookurky.  O něco větší světlejší plody se dají nakládat jako okurky – srovnatelné s okurkami, ale v tom srovnání se umístily za okurkami. Pokud by ale měla okurky spálit plíseň, tady je jistota. Kvašáky jsem nedělala, u nás by je asi stejně nikdo nejedl. Použít ačokču jako papriku plněnou mletým masem, k tomu jsem se neodhodlala pro její velikost cca 6 cm – bylo by to dost pracné.  Takže nejoblíbenější použití bylo na lečo, kterého se u nás sní docela dost, a tam byla k nerozeznání od paprik.  Ačokča se také bez problémů dá zamrazit. Uplatnění najde i v dalších jídlech s dušenou či grilovanou směsí zeleniny, jako ratatouille a podobně. Když si porovnám piplačku s pěstováním paprik a pohodové pěstování ačokči, vychází mi, že papriky je fajn pěstovat na přímý konzum, ale do leča je jich škoda.


Letos se u Marka Kvapila objevila gigantická ačokča – hurá, přece jen vyzkouším plněné lusky. Ale to si ještě počkám, zatím mi rostou čtyři malé rostlinky, co se teprve začínají rozhlížet po světě.

Žádné komentáře:

Okomentovat