neděle 30. září 2018

MABON

Keltský svátek Mabon se slaví ve dnech podzimní rovnodennosti a také podzimní sklizně.  Je to období plného rohu hojnosti a poděkování za štědrost přírody. 


V tomto období ale také dochází k jakémusi zklidnění, k rovnováze.  S mabonem si uvědomujeme, že i odpočinek a relaxace má v našem životě své místo. Jakési zpomalení nám umožní nechat si projít hlavou úspěchy a neúspěchy odcházející sezóny, pomalu spřádat své další plány, potěšit se s ostatními lidmi při setkáních a hostinách.
Na zahrádce zase nevíme, kam dřív skočit. Máme hojnost ovoce ze stromů, brambor i kořenové zeleniny. To vše ukládáme do sklepů na zimu, vaříme povidla, sušíme křížaly. Ořešáky i lísky nás nyní podarují svými ořechy. K tomuto období také už patří hojnost zvěřiny. V přírodě sbíráme šípky, které sušíme na zimní čaje. Má babička dělala každoročně (krom jiných ovocných druhů) šípkové víno.  Dopřejme si teď i hroznové víno i víno z hroznů, které k tomuto svátku rozhodně patří.
Po letošním suchém létě jsme u hájovny očesali na počet dost, ale na velikost dost malých jablek, která nejsou až tak kvalitní.  Takže to asi směřuje hlavně ke křížalám, štrůdlům a povidlům.

Letošní Mabon jsem netrávila na své zahrádce, ale byla jsem týden na Šumavě. Tam se plně projevila štědrost Mabonu. Jezdíme tam každoročně, ale tolik hřibů jsme ještě nikdy nenasbírali.  

...ani se mi nevešly do sušičky...



Byly to krásné zážitky. Mám ráda tmavé, tiché, až magické šumavské lesy.  I letos jsem chodila v hlubokém vlhkém mechu… je úžasné, kolik druhů mechu zde roste… Chodila jsem tiše pod vysokými stromy, rozmlouvala s nimi, sbírala krásné hřiby, děkovala nejen za ně a nechávala jsem plynout proud myšlenek. Byla to očistná a moc příjemná oslava.




Co bych měla stihnout do svátku Samhain:
Vysířit sklep
Naložit zelí
Uskladnit brambory a jablka
Prosít starý kompost
Připravit zimoviště pro ježka







Žádné komentáře:

Okomentovat