sobota 30. prosince 2017

Permakultura je když...

Vyrůstala jsem v domku se zahrádkou 330m2. Přesto se na ní vešly krom několika květinových záhonů i dva záhony jahodové, jeden bylinkový, výběh pro slepice, v rohu dva komposty, dostatek trávníku pro posezení, dětské hry i pro trávu pro slepice. Rostly tam dvě vysoké hrušně, dvě jabloně, švestka, višeň, šeřík a tři velké meruňky. Byl tam dostatečně velký cihlový dvůr a vedle dřevníku a dílny jsme měly my děti svůj dřevěný domek na hraní. Teď mi přijde ta zahrádka malinká, tenkrát akorát a bylo tam vše potřebné, v zimě i led na bruslení pro předškoláky.




Když jsem přemýšlela o své nové zahradě, bylo mi jasné, že chci pestrou všehochuť, která je co nejvíc přírodní, která rodí ovoce, zeleninu i bylinky, kde budeme moci pozorovat nejen motýli, čmeláky a ptáčky zpěváčky, ale i ještěrky, ježky, veverky a  kdoví co ještě.  Přemýšlela jsem, jak to vše co nejlépe propojit aby to fungovalo, bylo to pestré a členité a později i co nejméně pracné. Chtěla jsem jít hodně ve stylu babiččiny zahrady, ale po svém.

Začínala jsem vymýšlením plotu. Nejlepší varianta byla zděná zídka a pletivo, přes které prorůstá pestrý živý plot smíchaný z několika druhů keřů hezkých a užitečných zároveň. A tak jsem při hledání inspirace narazila na ekozahrady Jardy Svobody a na Jitčinu vysněnou zahradu. A najednou jsem měla pocit, že jsou mé názory normální a názory sousedů ve stylu thúje-anglický trávník jsou trochu mimo přirozený běh přírody. Pak jsem si ještě zajela na kurzy Marka Kvapila o potravinové soběstačnosti a semenaření a bylo mi mezi těmito lidmi dobře.  A to cizí slovo permakultura už mi přišlo jako něco, co dýchá ve stejném rytmu jako já. Byly to principy, které znám odmala a přijdou mi přirozené, obohacené o nové vychytávky, které ráda vyzkouším (protože si ráda hraju) a uvidím, co mi pomůže a co je v mém případě nefunkční.


 Tak hurá do toho, i když to u nás bude běh na řadu let, než bude zahrada alespoň z větší části založená tak, jak si představuji, těším se a cítím, že přesně toto je styl, kterým jsem chtěla žít. 



Žádné komentáře:

Okomentovat