pátek 19. ledna 2018

Napřed stromy a keře

Umístění stromů a keřů na zahradě – hlavně na menší zahradě – je třeba naplánovat s rozmyslem. Stromy časem narostou do určitých velikostí, budou ovlivňovat své blízké okolí a samy budou okolními rostlinami a prostředím ovlivňovány. Pokud je to možné, je třeba zohlednit i půdní a světelné požadavky stromů a keřů, případně jejich potřebu mít v okolí správné opylovače. Přála jsem si mít stromy zasazené pár let před stavbou domu, bohužel to v našem případě nebylo technicky možné. Navíc máme všude jen jíl a tak musíme osazovat zahradu postupně, kousek po kousku, jak síly a peníze na zemní úpravy dovolí.

V části zahrady vede geopatogenní zóna, tak tam jsem naplánovala peckoviny, ty by tam měly být spokojené. Kvůli nedostatku místa se mi tam dostala i hrušeň, tak uvidíme. Budu jí držet palce, bude muset bojovat i proti rzi hrušňové, ale hrušky miluji, tak jsem neodolala.

První stromek, který jsem v nové zahradě zasadila, byla meruňka u jižní zdi domu. U domu, ve kterém jsem vyrůstala, jsme měli meruněk několik a velice úrodných a chutných. U hájovny nikdy neprospívaly, takže jsem po ní toužila nejvíc. 13 měsíců po zasazení krásně rozkvetla, ale ještě nezaplodila.
Na jaře 2016 (když jsme sázeli meruňku) jsme založili pestrý živý plot, vsadili jsme i lísky a na podzim ořešák, hrušeň a jabloně.

Zjara 2017 přišly na řadu dvě višně, třešeň a mišpule, z keřů pak rybízy a angrešty. Pak přišlo jaro, ve kterém se vystřídaly horké dny i mrazy a nová višeň griotková to nezvládla, stejně jako jedna jabloň a třešeň – škoda. Pak přišel červen, kdy mi něco neustále požíralo mladé lístky ostatních nových stromků, hlavně mišpule, ta se snažila nasazovat nové a nové pupeny a lístky, já se snažila ji ošetřovat jíchou a podobně.

Podzim  - nestihla jsem nic nového zasadit, na jaro chystám obnovu toho, co nevydrželo plus druhou meruňku, dříny, hlošinu a vilíny.
Časem ještě přijdou na řadu švestky.

Za plot jsme dali klokočí a košíkářskou vrbu. Počítala jsem tam i s morušemi, ale obávám se, že by se o ně postarali divočáci. Ještě to zvážím.



Žádné komentáře:

Okomentovat