středa 31. ledna 2018

IMBOLC

Oslavy starého keltského svátku Imbolc začínají zvečera posledního ledna a končí první únorový den. 

Od zimního slunovratu pomalu přibývá světla, o Imbolcu se slaví zrození života. Začíná období zvané předjaří. Mladá bohyně Brighit v bílém oděvu prochází krajinou a budí semínka, bije svou bílou holí do tvrdé země, aby vzbudila život, ve stromech, kterými třese, začíná pomaličku proudit míza. Proto bychom s tímto svátkem měli přestat se zimním kácením stromů. 

Na  Imbolc začíná období, kdy se bahní ovce a to znamenalo mít čerstvé mléko a narozená jehňata byla příslibem brzkého zdroje masa. Tedy bylo co oslavovat. Mléko je jedním ze symbolů tohoto svátku, stejně tak jako třeba sněženka.  Brighit dnes určitě procházela i naší zahradou, když jsem šla domů z práce, vítala mne u chodníčku bílá poupata sněženek. Úplně jsem zapomněla, že jsem je sem na konci léta sázela. Měla jsem za to, že jsem si přivezla jen cibulky narcisek. Dnes je navíc velmi silný úplněk, takže úžasná záležitost.

O Imbolcu se zhášely všechny ohně, ohniště a pece se pečlivě vymetaly a nové ohně zapalovala mladá děvčata, symbolizující oslavovanou bohyni, která byla patronkou léčitelství a ochránkyní stavení. Do křesťanství převzaté zvyky v podobě Hromniček známe. Já si zdobívám Birghitin svícen a ze slámy nebo větviček pletu Brighitin kříž, který se dával na dveře či okna jako ochrana.

Na tento svátek se symbolicky orala opentleným pluhem první brázda a do ní se vkládaly obětiny v podobě chleba a sýru. Ano, je to tady, zemědělský rok začíná, nejvyšší čas přemýšlet co kam zasít a zasadit. My nakonec také můžeme do své pomyslné brázdy vložit své cíle a sny pro tuto sezonu, abychom o ně mohli pečovat.

Než nastane jarní rovnodennost – Ostara, je třeba:
Zapsat si osevní plány
Koupit sadbu brambor, případně semínka zeleniny a květin
Zasadit stromy a keře – pokud počasí dovolí
Zasít papriky a rajčata
Udělat výchovný řez u jabloní a hrušně



Žádné komentáře:

Okomentovat