středa 25. dubna 2018

Medvěd a jiné jarní bylinky


Když jsem jako dítě posílala dědovi a babičce pohled z výletu, psala jsem do adresy „hájovna Luhy“.  Ano, jmenuje se to tam tak a také tam kus lužního lesa je. A kde je luh, tam rád roste medvědí česnek.


A nejen ten, v listnaté části lesa svítí žlutý orsej i planý petrklíč, je zde i dostatek plicníku lékařského, najdou se i fialky, těch je ale víc v trávě na zahradě. Sluníčka pampelišek se usmívají i v prasklinách na zápraží. To je výčet těch hlavních bylinek, které mě minulý týden uvítaly při mé první jarní návštěvě hájovny. Bylo krásně slunečno, zem byla mokrá po včerejším dešti, vše vonělo a bzučelo. Natrhala jsem si bylinky, vyryla několik denivek, kosatců a medvědích česneků, abych je zasadila doma.


Medvědí česnek v lese roste v kypré listovce a dobře se množí, roste i v zahradě na plném slunci. Loni jsem touto dobou přesadila několik cibulek do lesíku na konci naší nové zahrady. Sotva jsem v té tvrdé jílovici dokázala vyrýt rýhu. Medvěd ale v této zkoušce obstál a letos zjara ze všech zasazených cibulek vyrostly voňavé listy a i poupata.

Přesazený čenek

Nejsnáze se česnek medvědí množí semínky, ale jednak to trvá o rok déle, jednak se nesmí zapomenout zasít je (nebo jen rozhodit po lese) už v létě nebo na podzim, aby prošla jarovizací.




SMS: Ahoj, chceš medvěda? Jsem na hájovně, tak bych ti ho přivezla.
Odpověď: Medvěda? Cože? Je ta SMS pro mne?
Tak to byla reakce Lídy, když jsem jí loni nabízela medvědí česnek.













Žádné komentáře:

Okomentovat