čtvrtek 12. dubna 2018

Vyvýšené záhony


Letos přišlo jaro později, ale o to překotněji. Teď počasí dovoluje práce na zahrádkách a tak se všichni snažíme zvládnout co nejvíce. Já pomalu nevím, kam dřív skočit, protože mám ještě nějaké resty z podzimu.  Výraznou pomocí jsou vyvýšené záhony. Tuto vychytávku si nemohu vynachválit. Stavěli jsme je na dvě etapy, a za ty dva roky jsem touto myšlenkou „nakazila“ už dvě zahrádky v okolí.

výška záhonu je naprosto vyhovující
Výhod je nemálo. Teď zjara je pro mne důležité, že na nich roste minimum plevele, prakticky jsou čisté. Vzhledem k tomu, že je neryjeme a nešlapeme na ně, jsou velice kypré a lehce se zpracovávají. Pochopitelně práci zpříjemňuje i jejich výška, kde při práci pohodlně stojím. S kamarádkou v sousedství porovnáváme různé typy záhonů. Stejná odrůda, stejné termíny výsevu a na mých vyvýšených záhonech např. špenát letos vzešel o týden dřív. Loňská úroda byla také bohatší. Často diskutovaní plzáci na tyto záhony vlezou, ale na prstech je spočítám. Vysvětluji si to tak, že vůně šťavnatých salátů se šíří ve vyšší výšce a ne u země v trávě, kde se plzáci pohybují. Tyto záhony zalévám, ale ne častěji, než ostatní. Nopová folie přílišnému vysychání asi brání.

A jak jsme vyvýšené záhony stavěli? Malý bagr udělal v tom našem jílu obdélníkové jámy asi 20 cm hluboké, ve kterých se držela voda. Do jam jsme naházeli kusy dřeva. Toto dřevo bude v budoucnu držet vodu a v suchých obdobích ji předávat zemině nahoře. U prvních dvou záhonů jsme dali slabší větve, chyba, záhony se později o to víc slehly.


Vlastní stěny záhonů jsem udělala ze smrkových prken natřených konopným olejem a konopnou lazurou. Prkna jsem udělala jako stavebnici, aby se případně dal záhon zvýšit nebo snížit a také aby se v budoucnu dalo vyměnit jednotlivě poškozené prkno. Kdybych to dělala dnes, přišroubovala bych jednoduše prkna na sloupky, bylo to asi zbytečně pracné. Do země jsou zapuštěné sloupky, které zamezují prohýbání prken pod tíhou zeminy. Napřed jsem dělala sloupky dřevěné, že to bude hezčí, ale pak mi došlo, že jsou zapuštěné v jílu a tedy budou neustále ve vlhku, a pokračovala jsem se sloupky kovovými. Z vnitřní strany chráním dřevěné stěny záhonů nopovou fólií.
Dovnitř na naházené dřevo přišla ne moc kvalitní zem, která byla na zahradě navíc, pak sláma, hnůj, slabá vrstvička slámy (tyto vrstvy budou pomalu tlít a zjara zahřívat záhon zespoda), zahradní zemina a navrch dovezená ornice smíchaná s kompostem.

První záhony před krupobitím a za slunečného počasí
Nakonec mám tři dlouhé a tři krátké vyvýšené záhony. Je pravda, že jejich stavba byla náročnější, ale jsem ráda, že je mám. Bohužel jsem u třetího dlouhého záhonu nechala spojování dvojic sloupků na potom. Z toho potom je rok a sloupky se přes zimu trochu rozevřely do stran. Na záhonu mám česnek, tak musím počkat do sklizně a doufat, že nějak odhrabu zeminu od stran a chybu se mi podaří napravit.









Žádné komentáře:

Okomentovat