pondělí 16. dubna 2018

Sázej ty brambory na Víškovu šlápotu


Je tu čas na sázení brambor. Není nad to, vyjít si v letní ráno na zahradu nakopat čerstvé brambory k obědu. Kdo neochutnal, nepochopí.


Loni jsem se trochu vyřádila a zkoušela a porovnávala různé způsoby pěstování brambor. Také proto, že většina zahrady byla zaplevelená, jsem mohla klasickým způsobem nasázet jen malou část brambor. Klasicky – tedy prohnojit, nasázet naklíčené brambory, zahrnout a později ještě nahrůbkovat. A jak daleko od sebe brambory sázet? No přece na Víškovu šlápotu, říkávala babička. (František Víšek měl asi největší boty ve vsi.)

U plotu jsem potřebovala zúrodnit pruh, který byl zaplevelený, byl tam mimo jiné i pýr, který je schopný svými oddenky provrtat hlízy brambor. A tak jsem tam vyzkoušela pěstování pomocí kartonu, ve kterém jsem udělala jen otvory pod každou zasazenou hlízou. Na karton jsem nasypala prohnojenou zeminu, navrch pak slámu. Úroda byla srovnatelná s klasickým způsobem, pýr se držel pod kartónem, takže brambory nepoškodil, po sklizni byl kartón už rozpadlý a zem pod ním kypřejší, a tak se pýr snadněji vyndával.

Pozdnější odrůdu brambor jsem zkusila pěstovat v bramborové věži. Do ohrádky z větví cca 80 x 80 cm jsem zasadila pět hlíz a s časem jsem ohrádku navyšovala a zeminu doplňovala tak, aby nahoře zůstávalo tak 15-20 cm natě. Nať roste stále nahoru a ze zasypaných stonků se odnožují další kořeny a hlízy. Když byla věž necelý metr vysoká, přestala jsem s navyšováním a těšila se, kolik asi brambor bude pro sklizeň. Pak ale v noci přišla nečekaná návštěva, ukousla polovinu natě a ještě trochu pobořila věž. Na konzumaci vlastních brambor nedošlo, protože o metr dál začínalo chutnější políčko. Nicméně brambory jsem nechala dozrát, co do množství jich bylo hodně, dle očekávání byly odspoda až nahoru, ale u těch ukousnutých byly prostě drobné. Nicméně výsledkem je, že věž funguje, úroda je slušná, nemusím se dřít s hrůbkováním, ale dosýpání zeminy je také pracné. Navíc jsem několikrát zalévala, protože bylo sucho a bála jsem se, že věž moc proschne.


Pěstovat brambory v seně nebo slámě jsem předtím také zkoušela. Výsledkem jsou čisté brambory snadno sklízené, ale jsou drobnější (možná záleží také na tom, jak je daný rok vlhko). Pokud jsou dostatečně přikryté slámou, ta se s nimi zvedá a vše je ok. Pokud jsou přikryté senem, to brzo slehne, začne tlít a hlízy začínají vykukovat a tedy i zelenat. 
Takže se mi zdá ideální zasadit brambory do prohnojené země a místo hrůbkování na ně navršit slámu. Tím by měly mít dostatek živin, půda by neprosychala a sklizeň bude snadná. V případě nedostatku místa postavit bramborovou věž, ale ta se nehodí na velmi rané brambory, protože se mi zdá nepraktické odebírat hlízy postupně.






Žádné komentáře:

Okomentovat